בשורת ה IIoT למגזר התעשייתי – העידן החדש של התעשייה

יגאל שניידר – מנכ"ל חברת אלכסנדר שניידר, מסביר במאמר שפורסם בפורטל אנשים ומחשבים כיצד ניתן להתחיל ליישם טכנולוגיות IIoT ברצפות הייצור של מפעלי תעשייה.

IIoT (Industrial Internet of Things) מבשר על עידן חדש של צמיחה כלכלית וטרנספורמציה טכנולוגית. IIoT יעצב מחדש את תעשיות הייצור, נפט וגז, חקלאות, מחצבים, תחבורה ובריאות; תעשיות המייצגות כמעט שני שליש מהכלכלה הגלובלית. 

על פי ג'ף אימלט, מנכ"ל ג'נרל אלקטריק, 1% בלבד של שיפור בתפוקה התעשייתית הגלובלית תביא לתוספת תוצר של 10 עד 15 טריליון דולר לאורך 15 שנים. לגבי חברתו שלו, אימלט סבור ש 1% בלבד של שיפור בתפוקת המפעלים של GE תביא לחיסכון של 500 מיליון דולר בשנה (פורבס, מרץ 2016).

 

כיצד, אם כן, ניתן להפיק תועלת מהצונאמי הטכנולוגי הממשמש ובא גם ברצפות היצור של מפעלי תעשייה בישראל?

לפני המפעל הישראלי עומדים שני מכשולים עיקריים.  האחד הוא תשתית הרשת המפעלית והמכשול השני הוא תרבות

נקדים ונסביר שיישום IIoT, ברצפות הייצור ובמקומות אחרים, מורכב למעשה מ- 3 מרכיבים עיקריים: 

  1. יישום – הכולל תוכנות איסוף, אנליטיקה וביג דאטה
  2. חומרה הכוללת מכונות, חיישנים ומצלמות
  3. תשתית תקשורת

אחד המכשולים להתנעת תהליך הלימוד והיישום של IIoT הוא שתשתיות התקשורת של המפעל נמצאות בפיגור משמעותי ביחס לשאר הארגון. לא ניתן ליישם טכנולוגיה מתקדמת על תשתית רעועה. כזכור, מרכיבי הרשת התעשייתית ברצפת הייצור אינם מחשבים קלאסיים אלא בקרים תעשייתיים. מי שמופקד על תשתית הטכנולוגיה ברצפת הייצור בד"כ  אינו המנמ"ר אלא אנשי האוטומציה ולפעמים אף מנהלי התחזוקה. אלו אינם בקיאים בד"כ בפרוטוקולי תקשורת עדכניים ובוודאי לא בהגנות סייבר.  על כן, ברצפת הייצור הטיפוסית נמצא ערב רב של פרוטוקלים של תקשורת וביניהם איים של קידמה לצד פרוטוקלים שעבר עליהם הכלח מזה שנים רבות.

בנושא התרבות הארגונית, קיימת במקרים רבים הפרדה מוחלטת, כמעט חומה סינית, בין ה- IT הארגוני לאנשי האוטומציה והתחזוקה. אני מתנצל על ההכללה, אך אני סבור שלא שאטעה אם אומר שקיים שוני תרבותי מהותי ביניהם המחייב את הנהגת המנכ"ל והמנמ"ר ליצור דיאלוג ויעדים משותפים במטרה להוביל את רצפת הייצור לכיוון של עדכון תשתית הרשת. 

לרוב, מי שמנהל את רצפת הייצור אינו יודע כיצד למפות את הרשת התעשייתית ומרכיביה  ולקבל תמונת מצב עדכנית של ביצועי הרשת. חוסר ידיעה זה מוביל לעיתים לשיתוק וחבל. יתר על כן, לרוב כאשר מותקנת מכונה חדשה, הבקר החדיש יעבוד על פרוטוקול איתרנט ( ethernet) ללא מעורבות ה- IT הארגוני, דבר החושף לעיתים קרובות את הבקר והמכונה לאיומי סייבר.

 

אז מה הפתרון?

מתחילים בסקר תשתית המפעל. מאחר ותוכנות ה- IT המקובלות והמוכרות אינן יודעות לדבר עם בקרים תעשייתיים, הצגנו החודש בישראל את תוכנת ה IntraVUE של חברת  Panduit. תוכנה זו  של גילוי ובקרה מאפשרת למפות את כל מרכיבי הרשת על רצפת הייצור, ולקבל תמונה עדכנית של מה קיים ברשת רצפת הייצור כגון סוג הבקר, כתובות IP, כתובות MAC  ומה ביצועי הרשת כולל גילוי תקלות תקשורת.

תמונת מצב זו המושגת באמצעות IntraVUE היא תוצר בעל חשיבות רבה בסקר מקצועי של רצפת הייצור, המבוצע על ידי חברת אלכסנדר שניידר המתמחה ב Industrial Ethernet ומאפשרת למנהל המפעל לפעול לשדרוג תשתית התקשורת לרמה של Industrial Ethernet בכדי שיוכל להתחיל להתקין חומרה ויישומים של IIoT.  

 

לקריאת המאמר המלא לחץ כאן