אש ותימרות עשן: החשיבות בניטור סביבתי של חוות השרתים

Yigal Schneider - ספטמבר 12, 2021

בחודש מרץ האחרון, מיליוני אתרי אינטרנט ברחבי העולם הפסיקו לפעול בעקבות שריפה שפרצה בחוות השרתים של חברת האחסון הצרפתית OVHcloud. בין האתרים שלא פעלו ניתן היה למצוא אתרי בנקים גדולים, סוכנויות וארגונים ממשלתיים, אתרי ממשלות צרפת, פולין ובריטניה, אתרי חדשות בינלאומיים, אתרי קניות מקוונים, אתרי החלפת מטבעות מקוונים ועוד. כשבועיים לאחר מכן, תקרית הקשורה לסוללה באחסון גרמה לשריפה במתקן נוסף של החברה.

כשזה נוגע לחוות שרתים, פרוטוקולי התאוששות מאסון חייבים לכלול תכנית בטיחות אש

על פי אנדי לורנס, מ- Uptime Institute, השריפה בחוות השרתים של חברת האחסון הצרפתית OVHcloud היא רק אחת מיני רבות. אירועים מסוג זה מהווים תזכורת שלכל המתקנים, גם אלה המתוכננים בקפידה, יש נקודות תורפה. למרבה האירוניה, מרבית השריפות נגרמות מאותן המערכות שתפקידן להשאיר את המתקן פעיל במקרה של אסון.

בשתי התקריות במתקנים של חברת האחסון הצרפתית OVHcloud, האשם היה מערכות האל פסק (UPS) והסוללה. באירוע השני, הסוללה שגרמה לשריפה כלל לא הייתה בשימוש, אלא הייתה באחסון. במתקן לא היה קיים מערך כיבוי והצוות לא הצליח להתגבר על השריפה באמצעות מטפים.

באירוע אחר שהתרחש במתקן WebNX ביוטה, ארה"ב, במהלך הפסקת חשמל, גנרטור חירום עלה באש וגרם לשריפת המתקן, בזמן שאמור היה למעשה לדאוג שהמתקן יישאר פעיל.

גרם מניעה עדיף על…

בימים אלה, כאשר המיקוד של תעשיית הדאטה סנטרים מופנה לשיפור תכנית בטיחות אש, חשוב לזכור שמרבית יצרני פסי השקעים (Rack PDU) מציעים חיישני בקרת סביבה המאפשרים ניטור סביבתי באמצעות ממשק הרשת כדי למדוד טמפרטורה ולחות, להתריע במקרה של עשן, מים, רעידות, לחץ אוויר ועוד. חלק מפסי השקעים מגיעים עם חיישנים מותקנים מראש; אחרים מספקים מחברים לחיישנים חיצוניים אופציונליים הניתנים להוספה.

חיישני בקרת הסביבה ממלאים תפקיד חשוב לפני, במהלך ואחרי אירוע השבתה:

  • לפני האירוע: חיישנים וגלאים ברמת פס השקעים מספקים שכבת אבטחה נוספת סביב האזור הפגיע ביותר בחוות השרתים – ציוד ה- IT.
  • במהלך האירוע: משוב מהגלאים ברמת פס השקעים מאפשר למפעילי המתקן לזהות מגמות בזמן אמת, כמו למשל קפיצת טמפרטורה, ולדעת בדיוק היכן זה מתרחש במתקן.
  • לאחר האירוע: נתונים המאוחסנים בגלאים ברמת פס השקעים מספקים מידע חשוב ותובנות על האירוע לחברה, לרשויות אזרחיות ולחוקרים.

 

לסיכום:

לניטור סביבתי של חוות השרתים וחיישנים חכמים בפסי השקעים (Rack PDU) יש תפקיד חשוב באיתור ומניעת שריפות במתקן. החיישנים מאפשרים קבלת התראות מוקדמות, כמו גם מספקים תובנות יקרות ערך, והם חיוניים במקרה של שריפות בחוות השרתים, אבל לא רק!

למידע נוסף, צרו איתנו קשר במייל info@schneider.co.il או טלפונית 09-89244440 ונשמח לסייע לכם במציאת הפתרון המתאים עבורכם.