באחריות – כבלים בטוחים יותר הניתנים למחזור

Benny Shasha - נובמבר 11, 2018

ציפוי הבידוד החדשני מסוג mPPE, המחליף את ה- PVC, מקנה לכבלים ביצועים טובים יותר ומקטין את השפעתם המזיקה לסביבה. בידוד PVC הוא עמוד התווך של ענף הכבלים בזכות תכונותיו החשמליות והמכניות כמו גם בזכות עלותו הנמוכה, אולם תכולת ההלוגנים שלו מזיקה לסביבה. החשש העיקרי הנוגע לחומרי בידוד PVC הוא פליטת גזים רעילים, עשן וחומצות בזמן שריפה המסוכנים לבני האדם ולבעלי החיים.

בנסיבות רגילות, הלוגנים הם יסודות יציבים מאד ואינם מהווים סכנה. אולם כאשר הם נשרפים, הם גורמים בעיות סביבתיות לא פשוטות. כאשר פלסטיק הלוגני נשרף, הוא עלול לשחרר מימן כלורי (Hydrogen Chloride), מימן פלואורי (Hydrogen Flouride) וגזים מסוכנים אחרים. במגע עם מים, הוא יוצר חומצת מימן כלורית (Hydrochloric Acid) – תרכובת שהיא מאד מסוכנת. לא זו בלבד שהגזים האלה מסוכנים לבני האדם ולבעלי החיים, הם גם גורמים לקורוזיה קשה במתכות.

חומרים חדשים יותר, כגון סוגי פלסטיק בעלי תכונות Low‐Smoke, Zero‐Halogen – LSZH, אינם פולטים גזים רעילים, עשן וחומצות בזמן שריפה, אולם לא ניתן למחזר אותם בקלות או לעשות בהם שימוש חוזר. סוגי הפלסטיק הללו, בדומה ל- PVC אינם מתפרקים באופן בטוח במטמנות.

בידוד mPPE מגדיר מחדש את עולם הכבלים

mPPE ראשי התיבות של Modified Ether PolyPhenylene, הוא חומר תרמופלסטי קל ועמיד יותר מה- PVC המסורתי. תכונות הבידוד המעולות שלו מאפשרות להשתמש בכמות קטנה יותר עבור כבלים וחוטים, ועל ידי כך להקטין את עובי הדופן.

ל- mPPE יש לא רק יתרונות אקולוגיים אלא גם יתרונות בתחום הביצועים, ובכללם:

  • טווח טמפרטורות רחב כבלים עם בידוד mPPE עומדים בתקן UL 1581 לתפקוד בטמפרטורות של 80 ו- 105 מעלות צלזיוס.
  • עמידות למרות הדפנות הדקות, בידוד ה- mPPE עמיד פי 10 לשחיקה ולצביטה (pinch) ביחס ל- PVC. הוא דק וחסין יותר. בטבלה שלהלן ניתן לראות כי השילוב בין חוזק מתיחה משופר לבין דירוג קושי נמוך ב- mPPE יוצר בידוד חסין, עמיד וגמיש.

  • חוזק דיאלקטרי משופר התכונות הדיאלקטריות המשופרות של mPPE מפחיתות את עובי הבידוד ובה בעת ניחנות בתכונות חשמליות זהות לאלה של PVC. קוטר של כבלים עם בידוד mPPE צר בכ- 45% בהשוואה לכבלים מקבילים מבוססי PVC.  התרשים שלהלן ממחיש את ההבדל בין חוט  20AWG  עם בידוד PVC לבין חוט זהה עם בידוד mPPE.

  • משקל סגולי נמוך יותר המשקל הסגולי של mPPE הוא 1.03 ,כלומר נמוך ב- 25% עד 40% מאשר המשקל הסגולי של חומרי בידוד אחרים כגון PVC, פוליאתילן או פוליאתילן מצולב (cross-linked Polyethylene) בזכות השילוב בין הדפנות הדקות יותר לבין המשקל הסגולי הנמוך, משקלו הכולל של הכבל נמוך בכ- 25%.
  • חסינות אש – עומד בדרישות UL VW-1.
  • השפעה סביבתית מופחתת -mPPE אינו מכיל הלוגנים, פתאלטים (Phthalates) ומתכות כבדות ועומד בתקני RoHS ו- WEEE.
  • ניתן למחזור תוספיו המזיקים של הפלסטיק לסוגיו מסתננים אל מי התהום במטמנות ופולטים גזים רעילים כאשר שורפים אותם. עקרונית, אפשר למחזר PVC אך ברוב המקרים המחזור אינו מעשי וכמעט בכל המקרים הוא אינו משתלם. חומרים אחרים לבידוד כבלים גורמים בעיות דומות, אם כי חמורות פחות. מצד שני, mPPE  הוא חומר תרמופלסטי וקל יותר למחזר אותו מפני שהוא אינו מכיל את החומרים המסוכנים שנזכרו לעיל.

לכבלים עם בידוד mPPE יש אמנם מרכיב מחיר נוסף, אולם מומלץ לבצע ניתוח עלות-תועלת הכולל תחשיב של מאפייני הביצועים המשופרים של כבלים על בידוד מבוסס mPPE – בטיחות ועמידות, הפחתת גודל ומשקל – כדי למצוא את הפתרון המיטבי. בידוד מסוג mPPE מסייע גם להפריך את המיתוס לפיו מוצרים ירוקים מחייבים להתפשר על ביצועים ירודים יותר לטובת הסביבה.

מוצרי הכבילה המתקדמים של חברת Alpha Wire מסדרת EcoGen הם הדור החדש של חוטים וכבלים ידידותיים לסביבה (ניתנים למחזור במלואם), המספקים ביצועים טובים יותר באריזות קטנות יותר. חוטי וכבלי EcoGen נותנים מענה מושלם לצרכי הלקוח, החל מסביבה מבוקרת בחדרי תקשורת, מערכות רפואיות, מוליכים למחצה, אסדות נפט החשופות לרוח, מערכות רובוטיות ברצפת הייצור ועוד. הם מאושרים ע"י UL וניתן להשתמש בהם בביטחון מלא במקומות שנדרש כבל עמיד, קומפקטי ונטול הלוגנים.

למידע נוסף, מוזמנים ליצור איתנו קשר במייל info@schneider.co.il או טלפונית 09-8924444 ונשמח לעמוד לרשותכם במציאת הפתרון המתאים עבורכם.