הבניין החכם והיתרונות של תאורה מבוססת PoE

Yigal Schneider - אוגוסט 01, 2018

מכשירים חכמים, מכוניות חכמות, רשתות חשמל חכמות, ערים חכמות… יותר ויותר התקנים מתקבלים למועדון ההולך וגדל של האינטרנט של הדברים (IoT), המשפיע יותר ויותר על כל תחומי החיים שלנו.

בעשור האחרון חלה התפתחות עצומה בתכנון בניינים חכמים המספקים מענה לצרכים הייחודיים של דייריהם. "בניין חכם" כולל טלפוניה, אבטחה, מצלמות, מערכות החימום ומיזוג האוויר (HVAC), איוורור, תאורה, ניהול הבניין ועוד באמצעות תשתית רשת אחודה.

המונח "בניין דיגיטלי", שהחליף לאחרונה את המונח "בניין חכם", מתאר את השימוש במכשירים חכמים כדי לנהל את הפעילות היומיומית של מתקנים. באופן מסורתי, למרבית הבניינים יש רשתות נפרדות עבור התקנים המפעילים מערכות אוטומטיות בבניין, מיזוג אוויר, בקרת כניסה ומערכות תאורה. אולם, ניהול רשתות נפרדות אלו יכול להיות קשה ומסורבל. טכנולוגיות חדשות מאפשרות קיומה של רשת אחודה המכנסת תחתיה את כל המערכות הנדרשות לניהול הבניין.

תאורה מבוססת PoE (Power over Ethernet) נמצאת בלב ליבה של מהפכת הבניין דיגיטלי. תאורה מבוססת PoE משלבת את ההתפתחויות הטכנולוגיות של תאורת LED במתח נמוך (DC) עם ההתפתחויות הטכנולוגיות של רשת IP PoE, ומאפשרת חיסכון משמעותי בעלויות, שיפור רווחת העובדים באמצעות התאמה אישית של סביבת העבודה והגדלת היעילות הארגונית כולה.

 

מדוע PoE?

PoE (Power over Ethernet) היא טכנולוגיה חדשנית המאפשרת העברת מתח חשמל באופן בטיחותי במקביל להעברת המידע והנתונים על גבי כבל רשת (Ethernet Cabling) יחיד עם זוג שזור (קטגוריה 5e ומעלה). מספר גופים סטנדרטיים מספקים כיום:

  • 15.4 ואט (PoE)
  • 25.5 ואט (+PoE)
  • 60 ואט (+PoE)
  • בקרוב 100 ואט (++PoE)

את טכנולוגיית ה- PoE ניתן ליישם במגוון רחב של מוצרי רשת, כגון: מצלמות IP, נקודות גישה, נתבים, מתגים (Switch), מערכות משובצות מחשב ועוד.

היתרונות בשימוש בטכנולוגיית PoE כוללים:

  • חסכון בהקמת תשתית חשמל ורשת נפרדות תוך חסכון באנרגיה
  • התקנה קלה ויעילה
  • חיסכון רב ופשטות בשינויים לאורך חיי המבנה
  • ניהול רשת קל ופשוט
  • שימוש בטיחותי בזרם ישר (DC)
  • אמינות גבוהה
  • יעילות העברת הספק גבוהה יותר

 

היתרונות של תאורה מבוססת PoE

אחד מצרכני האנרגיה הגדולים ביותר בבניין משרדים טיפוסי הוא התאורה. החיסכון באנרגיה כתוצאה משימוש בתאורת לד (LED) ידוע ומתועד. לאחרונה עסקים עברו מנורת ליבון לפלורסנט; שינוי, שיחד עם ירידת מחירים והתפשטות המוצרים, גרם לכך שהשוק יאמץ במהירות יחסית את תאורת הלד. נורות לד (LED) הביאו לשינוי דרמטי בתחום התאורה בשל הפוטנציאל העצום שלהן לחיסכון באנרגיה, בתחזוקה ותוחלת חיים ארוכה. מאפיינים נוספים של נורות לד כוללים את היכולת לווסת את עוצמת האור (אופטימיזציה של קצב היממה – Circadian rhythm optimization), לשנות צבע ו/או להבהב כדי לציין מסלולי חירום, ואור קבוע (בניגוד לאור מאופנן הגורם לנו לאמץ את העיניים).

מערכות תאורה הפועלות על גבי הרשת יכולות לשמש כ- Hub מרכזי המספק רשת אחודה הכוללת תאורה, התקנים וחיישנים חכמים, מערכות אוטומציה בבניין, מיזוג אויר (HVAC), יכולות עיבוד וניתוח נתונים, וטכנולוגיות נוספות. תאורה מבוססת PoE, בדומה למהפכה שיצר VoIP ברשתות התקשורת הארגוניות, יכולה להוות את הפלטפורמה שתאפשר פיתוח יכולות חדשות ומתקדמות בבניין הדיגיטלי.

במערכת מבוססת PoE, כל גוף תאורה מחובר לרשת ה- IP של הבניין; ע"י כך המערכת יכולה לאסוף, לנתח ולשתף נתונים על תפוסה, דפוסי פעילות, טמפרטורה, רמות אור יום טבעי ועוד, ובכך לספק סביבת עבודה מהנה ויעילה יותר בהתאם להעדפות העובדים. למשל, למערכת יש את היכולת לכבות או לווסת את האקלים באגפים שלמים בבניין, לקבץ יחד עובדים עם העדפות דומות, לנהל את מערך הישיבה בבניין, להציע חדרי ישיבות פנויים, או לנטר את כמות האוכלים בחדר האוכל.

בניין המשרדים Edge באמסטרדם, שנבנה עבור חברת דלויט, הוכתר, בין היתר, כ"בניין האינטליגנטי ביותר בעולם". בבניין נעשה שימוש בנורות לד (LED), שהן לא רק חסכוניות מאוד בחשמל, אלא גם מחוברות ברשת Ethernet, כך שלכל נורה יש כתובת IP והיא קולטת, מעבדת ומשגרת מידע ברשת. המידע שהנורות אוספות ומעבירות הלאה מגיע מאלפי החיישנים הפזורים ברחבי הבניין כדי למדוד אור, טמפרטורה, תנועה ואינפרה־אדום, כך שניתן, למשל, להחשיך אזורים שאינם בשימוש ולנהל את הבניין באופן יעיל הן מהפן האנרגטי והן מהפן האנושי. אם ביום מסוים מספר העובדים שמגיע למשרד לא מצדיק לתפעל את כולו, משאירים אגף שלם סגור וחוסכים בהוצאות החשמל והניקיון שלו. מחקר שנעשה לאחרונה על בניין Edge הראה חיסכון של 33% בעלויות לכל עובד תוך שיפור סביבת העבודה וייעול העבודה.

היתרונות של תשתית המחוברת לרשת ה- IP ומשמשת כ- Hub מרכזי, כוללים:

  • איסוף ועיבוד נתונים מהמתקן כולו או מאזורים מסוימים
  • יעילות, בטיחות ונוחות גבוהות בעלות נמוכה יותר
  • שימוש נכון בשטח הנדל"ן כדי להוזיל עלויות ולשפר את הפרודוקטיביות של העובדים
  • צמצום עלויות תשתית והתקנה
  • הזדמנות לשימוש ב- (Light Fidelity) LiFi

 

למידע נוסף, מוזמנים ליצור אתנו קשר במייל info@schneider.co.il או טלפונית 09-8924444 ונשמח לעמוד לרשותכם במציאת הפתרון המתאים עבורכם.