מי מדבר? מעקב מצלמה אוטומטי אחר קול בחדרי ישיבות, אולמות הרצאה או כיתות לימוד

Menni Hoffman - אוגוסט 24, 2021

מגפת הקורונה (COVID-19) חוללה שינוי דרמטי בדרך שבה אנו עובדים ולומדים. ארגונים וחברות ברחבי העולם מאמצים את המודל המשולב, ההיברידי, המאזן בין עבודה מרחוק לעבודה במשרד. גם המוסדות האקדמיים אימצו מודל של למידה היברידית כדי להבטיח רציפות אקדמית לסטודנטים.

אחד האתגרים בא לידי ביטוי בעת דיון מרובה משתתפים או פאנל של מרצים, שבהם יש יותר מדובר אחד, ואז אנו נדרשים לכוון את המצלמה לדובר. אולם, כל שינוי באזור הצילום (כיוון המצלמה או התאמת הזוויות) דורש בד"כ התערבות ידנית אשר עלולה לפגוע בשטף ההרצאה או הדיון ולגרום למיקוד לא מדויק של המצלמה. לחילופין, נדרש שימוש במצלמות מאוד יקרות.

השילוב של מצלמות IP PTZ של אטלונה, מיקרופוני ועידה דינמיים, ומערכת השליטה והבקרה החכמה של אטלונה, נותן פתרון לאתגר זה בדיוק בעלות נמוכה יחסית! היתרון המרכזי בפתרון מסוג זה טמון בכך שהוא מנצל רכיבים נפוצים הנמצאים ממילא בחדרי ישיבות, אולמות הרצאות או כיתות לימוד, מבלי לרכוש ציוד מיוחד נוסף בעלות גבוהה.

הוספת framing אוטומטי של מצלמות PTZ המבוסס על מיקום הדוברים מתבצעת בפשטות על ידי הקשת פקודות המאקרו המתאימות המוגדרות בתוך מערכת השליטה והבקרה Velocity של חברת אטלונה (Atlona), וכך נוצר מצב שבו המצלמה פונה אוטומטית בזמן אמת לדובר לפי זיהוי של המיקרופון הרלוונטי.

מצלמות IP PTZ

מצלמות IP PTZ, כדוגמת המצלמות מסדרת AT-HDVS-CAM של חברת אטלונה (Atlona), בעלות היכולת לנוע ימין ושמאל (PAN), מעלה ומטה (TILT), לבצע תקריב והגדלה אופטית של התמונה ואזור הצילום (ZOOM), נותנות מענה הן למשתמשים בחדרי ישיבות והן למרצים ולסטודנטים באולמות הרצאות או חדרי לימוד.

המצלמות מציעות מיקוד אוטומטי מהיר ומדויק. ניתן להתאימן באופן ידני באמצעות שלט או מערכת בקרה, או לחילופין להגדיר מראש מיקומים מועדפים, לשמור אותם, כך שניתן יהיה לבחור אותם במהירות ובכל זמן בלחיצת כפתור.

מיקרופון ועידה דינמי

התקנים אלה, המכונים לעיתים beamforming, כוללים אלמנטים רבים של מיקרופונים ועיבוד אותות דיגיטליים מתוחכמים (DSP), כדי לייעל את לכידת האודיו של הדוברים כשהם עוברים באזור הכיסוי של המיקרופון. בנוסף, ספקים רבים מציעים כלי תוכנה המדווחים על מיקומו של הדובר. דוגמאות למיקרופון מסוג זה כוללות את Sennheiser TeamConnect Ceiling 2 (TCC2) ו- Shure MXA910.

מערכת שליטה ובקרה – Bringing it all together

מערכת שליטה ובקרה אודיו-וידאו (AV), כדוגמת Velocity של חברת אטלונה (Atlona), מאפשרות שליטה ושינוי מהיר של אזורי הצילום בהתאם לדוברים השונים, כמו גם מיקוד אוטומטי מהיר ומדויק שלהם.

בכדי לתת מענה להפניית המצלמה לכיוון הדובר,  הוגדרו מנהלי התקני Velocity עבור המיקרופונים TCC2 ו- MXA910 המספקים מידע לגבי מיקומו של הדובר בתוך החדר. במהלך הקונפיגורציה, מיקומי הדוברים משויכים להגדרת המצלמה המתאימה מראש. כאשר אלו משתנים, המערכת משנה אוטומטית את המצלמה המוגדרת מראש על פי המיקום בזמן אמת של הדובר.

כיצד זה עובד בחדר הישיבות

אוטומציה מסוג זה מסייעת מאד בשיחות ועידה. הגדרות מצלמת IP PTZ עשויות לכלול חמישה מיקומים אופייניים, כגון: שניים משמאל, שניים מימין ואחד בראש שולחן הישיבות. כאשר מגיע תורם של דוברים שונים להציג, מערכת הבקרה מורה למצלמה להשתמש בהגדרות המוקדמות בהתאם למיקום המשתתפים. ניתן ליצור הגדרה מוקדמת נוספת שתציג את שולחן הישיבות כולו במקרה של מספר אנשים המדברים בו זמנית.

כיצד זה עובד באולם הרצאות או בכיתת הלימוד

אוטומציה מסוג זה פועלת כאשר מדובר הן בהרצאה פרונטלית והן בהדרכה מקוונת.

בד"כ בהרצאה פרונטלית, המרצים נעים ממקום למקום ברחבי אולם ההרצאות או כיתת הלימוד. כשהמרצה נע ברחבי החדר, מערכת הבקרה מנחה את המצלמה להשתמש בהגדרות המותאמות מראש לחלל זה.

כפי שאמרנו, היתרון המרכזי של פתרון זה טמון בכך שהוא מנצל רכיבים נפוצים הנמצאים ממילא בחדרי ישיבות, אולמות הרצאות או כיתות לימוד, מבלי לרכוש ציוד מיוחד נוסף בעלות גבוהה. הוספת framing אוטומטי של מצלמות PTZ המבוסס על מיקום הדוברים מתבצעת בפשטות על ידי הקשת פקודות המאקרו המתאימות המוגדרות בתוך מערכת השליטה והבקרה Velocity.

יש לכם שאלות? זקוקים למידע נוסף? צרו איתנו קשר במייל info@schneider.co.il או טלפונית 09-89244440 ונשמח לעמוד לרשותכם במציאת הפתרון המתאים עבורכם.

אלכסנדר שניידר היא הנציגה של חברת אטלונה (Atlona) בישראל.