מצברי ליתיום .Vs מצברי עופרת (VRLA) ביישומי מערכות אל פסק (UPS)

Yigal Schneider - ספטמבר 22, 2020

מצברי ליתיום (Li-ion) כובשים נתח שוק גדל והולך ביישומי מערכות אל פסק (UPS), לעומת מצברי עופרת (VRLA). הירידה המהירה בעלות מצברי הליתיום מחזקת את המגמה הזו.

באופן מסורתי, ביישומי מערכות אל פסק (UPS) נעשה שימוש במצברי עופרת (VRLA) כדי לספק גיבוי במקרים של הפסקת חשמל. הטכנולוגיה של מצברי העופרת מוכרת היטב. העלות שלהם נמוכה יחסית (לפחות בהתחלה) והם מאפשרים גמישות בכל הנוגע לקביעת זמן גיבוי (discharge run time).

עם זאת, למצברי עופרת (VRLA) יש כמה חסרונות משמעותיים:

  • כתוצאה מהצפיפות האנרגטית הנמוכה הנובעת מהמבנה הכימי של מצברי עופרת, הם צורכים שטח רב  (נדל"ן מהווה מצרך יקר במתקנים קריטיים) ובעלי משקל רב.
  • מצברי עופרת מאבדים את קיבולם מהר מאוד. במתקנים קריטיים נדרש להחליף את המצברים כל 6-7 שנים, ולכן העלות הכוללת של הבעלות (TCO) היא גבוהה יחסית בשל עלויות ההחלפה.
  • מצברי עופרת דורשים תחזוקה קבועה או לפחות מערכת טובה לניטור המצברים. גם זה עולה כסף…
  • חיי מצברי עופרת רגישים מאוד לטמפרטורה. לכן אנו נדרשים לספק מיזוג אוויר בכל משך חייהם, דבר שעולה הרבה מאד כסף.
  • מטעמי בטיחות, יש צורך לאוורר את חדרי המצברים באמצעות מערכת אוורור נפרדת שעולה כסף גם בשלב הקמה וגם בשלב התחזוקה.

ומה לגבי מצברי ליתיום (Li-ion)?

  • מצברי ליתיום צורכים בממוצע 70% פחות שטח (ומשקל) מאשר מצברי עופרת (VRLA) ובכך משחררים שטח יקר למערכות ה- IT בחוות השרתים.
  • מצברי ליתיום יש להחליף כל 12-15 שנים. יש להם מערכת ניטור פנימית (built-in),  ורגישותם פחותה בהרבה לטמפרטורת הסביבה.
  • שימוש במצברי ליתיום ביישומי מערכות אל פסק (UPS) הופך את חוות השרתים לעמידות יותר ומביא להפחתת עלות הבעלות הכוללת (TCO). לכן, אני מאמין שהימים שבהם ישתמשו במצברי עופרת  (VRLA) במתקנים קריטיים הם ספורים.

לגבי נושא הבטיחות, חשוב לציין שטכנולוגיית מצברי ליתיום ביישומי מערכות אל פסק שונה לחלוטין מזו שעושים בה שימוש במוצרי אלקטרוניקה לצרכן. הטכנולוגיה של מצברי ליתיום ביישומי מערכות אל פסק מבוססת על זו של הרכב החשמלי וכוללת שכבות הגנה פנימיות במטרה לוודא שפינוי החום מתבצע בצורה הרבה יותר מהירה ולפיכך גם בטוחה.

להלן השוואה בין מצברי ליתיום (Li-ion) לבין מצברי עופרת (VRLA)

בוובינר שקיימנו הסברנו את הסיבות לכך שמצברי ליתיום דוחקים את מצברי העופרת מיישומי מערכות אל פסק למתקנים קריטיים, תוך שאנו מתייחסים לשיקולי רציפות תפקודית, עלות כוללת ובטיחות. בנוסף סקרנו את התפתחויות התקינה בארה"ב כולל NFPA855 2020  , UL9540  ובדיקה על פי UL9540A.  לצפייה בוובינר לחצו כאן

למידע נוסף, צרו איתנו קשר במייל info@schneider.co.il או טלפונית 09-89244440 ונשמח לעמוד לרשותכם במציאת הפתרון המתאים עבורכם.