פתרונות כבילה לחדרים נקיים (Clean Rooms)

Benny Shasha - אפריל 25, 2020

שבבי הסיליקון, הידועים גם כמוליכים למחצה או צ’יפים, נמצאים כמעט בכל מוצר בו אנו משתמשים, עונדים או לובשים. תהליך הייצור של שבבי הסיליקון מחייב הקפדה על תהליך איכותי, נקי ומדויק, ולשם כך נדרשים מכונות וציוד המתאימים לעבודה בחדרים נקיים.

שבבי הסיליקון מיוצרים בחדרים נקיים (Clean Rooms), מאחר וכל גרגר אבק או כל לכלוך אחר שיחדור לחלל הייצור עלול להשפיע על תהליך ייצור הרכיבים הזעירים ולגרום לפסילתם, ולהוריד את ה- YIELD. התקנים המחמירים מתייחסים לכל רכיב במערכת הייצור של שבבי הסיליקון. גם רכיבים שאולי לא נראים מהותיים במיוחד, כמו למשל הכבלים המשמשים לחיווט פנימי של המכונות והציוד, נדרשים לעמוד בסטנדרטים מתאימים.

לפיכך, הכבלים המשמשים בציוד ומכונות לייצור מוליכים למחצה מיוצרים מחומרים מיוחדים כדוגמת  mPPE (Modified PolyPhenylene Ether) במקום PVC. ציפוי הבידוד החדשני מסוג mPPE מקנה לכבלים ולחוטים ביצועים טובים יותר ומקטין את השפעתם המזיקה לסביבה (מקטין את פליטת הגזים בכ- 90%), ובכך הופך אותם למתאימים יותר לשימוש בחדרים נקיים.

בנוסף, תכונות הבידוד המעולות של  ציפוי mPPE מאפשרות להשתמש בכמות קטנה יותר עבור כבלים וחוטים, ועל ידי כך להקטין את עובי הדופן. קוטר של כבלים עם בידוד mPPE צר בכ- 45% בהשוואה לכבלים מקבילים מבוססי PVC ומשקלו נמוך בכ- 65%.  התרשים שלהלן ממחיש את ההבדל בין חוט  20AWG  עם בידוד PVC לבין חוט זהה עם בידוד mPPE.

 

מעבר לדרישות הניקיון המחמירות והייחודיות הנדרשות בייצור מוליכים למחצה, יש לקחת בחשבון שהמכונות המייצרות מוליכים למחצה הן עדיין מכונות. וכמו כל מכונה, הן מבצעות תנועות רפטטיביות לרוב במהירות גבוהה, ולכן חשוב להשתמש בכבלים בעלי עמידות גבוהה לתנועה וכיפוף חוזר. כבלים עם בידוד mPPE עמידים פי 10 לשחיקה ולצביטה (pinch) ביחס ל- PVC (למרות הדפנות הדקות). בטבלה שלהלן ניתן לראות כי השילוב בין חוזק מתיחה משופר לבין דירוג קושי נמוך ב- mPPE יוצר בידוד חסין, עמיד וגמיש.

 

מוצרי הכבילה המתקדמים של חברת Alpha Wire מסדרת EcoGen, לרבות ה-EcoWire  וה-EcoFlex, הם הדור החדש של חוטים וכבלים ידידותיים לסביבה (ניתנים למחזור במלואם), המספקים ביצועים טובים יותר באריזות קטנות יותר. הם נותנים מענה מושלם לצרכי הלקוח החל מסביבה מבוקרת בחדרים נקיים בתעשיית המוליכים למחצה, מערכות רפואיות, מערכות רובוטיות ברצפת הייצור ועוד. הם מאושרים ע"י UL וניתן להשתמש בהם בביטחון מלא במקומות שנדרש כבל עמיד, קומפקטי וידידותי לסביבה.

למידע נוסף, מוזמנים ליצור איתנו קשר במייל info@schneider.co.il או טלפונית 09-8924444 ונשמח לעמוד לרשותכם במציאת הפתרון המתאים עבורכם.