מדוע השקעה בתכנית בטיחות בתחום החשמל היא השקעה כדאית

Yigal Schneider - מאי 06, 2018

תקלות וסכנות במערכת החשמל במקום העבודה עלולות לגרום לפציעת עובדים ולעיתים אף להיות קטלניות. הפרת כללי הבטיחות בעת ביצוע עבודות חשמל עשויה לגרום לתאונות, אשר בנוסף על המחיר אנושי, יש להן גם השלכות כלכליות משמעותיות על הארגון בצורה של קנסות כספיים, הוצאות רפואיות, פיצויי נכות, עלייה בפרמייה של הביטוח ועוד.

צורת עבודה בטוחה בעת ביצוע עבודות חשמל מצמצמת תאונות, מגבירה את היעילות, התפוקה, ואת רווחת העובד. בשנים האחרונות היתה התקדמות משמעותית בטכנולוגיית בטיחות, ועם מוצרים חדשים ומתקדמים המגיעים לשוק, ניתן להפחית משמעותית את הסיכון ואת העלויות הכספיות. השקעה בטכנולוגיית בטיחות בתחום החשמל יכולה לא רק להציל חיים, אלא גם להקנות לארגון שלך יתרון תחרותי בולט על פני המתחרים.

 

העלות האמיתית של קשת חשמלית (Arc Flash)

באופן כללי, כל תקלות החשמל הן יקרות, כך שדרישות הבטיחות לניהול מערכות החשמל כוללות הרבה יותר מאשר רק מניעת קשת חשמלית. אולם, קשת חשמלית היא ללא ספק אירוע משמעותי.

קשת חשמלית (Arc Flash) נוצרת כתוצאה מפריצת התווך המבודד בין שני גופים המתרחשת עם עליית המתח ביניהם אל מעבר לערך מסוים. במהלך היווצרות הקשת הופך התווך לפלזמה דרכה זורם הזרם החשמלי. הזרם החשמלי מחמם את האוויר לטמפרטורה מאד גבוהה ועלול לגרום לנזק עצום לעובדים ולציוד שבסביבה. על פי נתוני האגודה הלאומית להגנה מפני שריפות (NFPA) והארגון למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה (IEEE), מדי שנה נפגעים כ- 2,000 עובדים מקשת חשמלית. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, התחשמלות היא הגורם החמישי למוות של עובדים בארה"ב. אלפי עובדים סובלים מפציעות, כגון זעזועים ושריפות מתאונות חשמליות מדי שנה, אך ניתן לצמצם זאת באופן דרמטי על ידי עמידה בסטנדרטים הרגולטוריים, תוך זיהוי דרכים חדשות למיצוי השקעת הבטיחות החשמלית. על פי נתוני המכון לחקר הכוח החשמלי (EPRI) העלויות הישירות והעקיפות הנובעות מתקלות במערכת החשמל יכולות להגיע למיליוני דולרים.

כיום, תקנות הבטיחות לניהול מערכות החשמל מחייבות את הארגון לזהות את כל הסיכונים הבטיחותיים שקיימים במתקן על ידי סקר סיכונים, ולפעול לצמצומם. העלויות הנגרמות כתוצאה ממקרה אחד של הלם חשמלי, קשת חשמלית, פיצוץ חשמלי או שריפה, גבוהות משמעותית ממניעת הסיכון או הקטנתו באמצעות הכנת תכנית בטיחות מפורטת לניהול מערכות החשמל בארגון.

במחקר שנערך בלמעלה מ- 800 חברות בקליפורניה, נמצא כי חברות שבהן בוצעה ביקורת של האיגוד האמריקאי לבטיחות וגהות בעבודה (OSHA) היתה ירידה של 9.4% במקרי הפציעות והתאונות, וכתוצאה מכך החברות הללו חסכו בממוצע $350,000 במהלך חמש השנים שלאחר הביקורת.

 

הקטנת הסיכונים באמצעות תקשורת ושיפור מתמיד של תכנית הבטיחות

שיפור מתמיד בתכנית הבטיחות יכול להתבצע באמצעות תרבות ארגונית ומערכות תומכות.

פעילויות במסגרת התרבות הארגונית כוללות הדרכת בטיחות לעובדים, הגדרות ברורות לכל תחום עבודה המאפשרות הקמת מערך ניהול ופיקוח על כל שלב ושלב בעבודות ובתהליכים, והכנת מערך נהלים. מערכות תומכות כוללות מכשירי נעילה (lockout/tagout devices), שימוש בציוד מגן, ציוד בדיקה מתאים ועוד.

VeriSafe של חברת Panduit, מכשיר חדשני הבודק העדר מתח בלוחות חשמל, הוא דוגמא מצוינת כיצד ניתן ליישם את הגישה הפרואקטיבית של מניעה באמצעות תכנון מראש. מרבית העבודות במערכות החשמל דורשות תנאי עבודה בטוחים, ומרכיב מרכזי בתהליך זה הוא אימות העדר מתח קיים בלוחות החשמל. VeriSafe הופך את המשימה לפשוטה באמצעות אוטומציה של רצף הבדיקה ומאפשר לקבוע את מצב המתח בתוך הציוד עוד לפני הסרת הדלתות או כיסוי הציוד.

 

כיצד ניתן למצב מחדש את נושא הבטיחות כהשקעה?

להשקעה בבטיחות ובשמירה על בריאותם של העובדים יש מחיר. אולם, ההחזר על השקעה בא לידי ביטוי בהיעדר תאונות. ארגונים שבהם יש תכנית בטיחות מפורטת וברורה ייהנו מהפחתה בפרמיית הביטוח השנתית וצמצום משמעותי במקרי התאונות בארגון.

מסקרים שנערכו ע"י האגודה האמריקנית של מהנדסי הבטיחות (ASSE) והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב עולה כי על כל 1 מיליון דולר המושקע בתכנית בטיחות ארגונית, ניתן לחסוך למעלה מ- 3 מיליון דולר.

השקעות המצמצמות את הסיכונים יסייעו לארגון לחסוך כסף ולהציל חיים. מכשירים כדוגמת VeriSafe של חברת Panduit, מקטינים משמעותית את הסיכוי לטעות אנוש. VeriSafe מקטין את החשיפה של העובדים לסיכונים חשמליים ובכך משפר את בטיחותם; מפחית את זמן הבדיקה ומורכבותה ובכך משפר את הפרודוקטיביות בארגון; תומך בתאימות לתקן NFPA 70E כאשר משתמשים בו כחלק מתהליך lockout/tagout.

 

לסיכום – 3 טיפים להצלת חיים והקטנת הסיכון:

  1. שילוב טכנולוגיית בטיחות שתצמצם את הסיכוי לטעויות אנוש
  2. עבודה לפי תהליכי עבודה ונהלי בטיחות מוגדרים
  3. שיפור מתמיד של תכנית הבטיחות הארגונית

 

 למאמר המלא באנגלית לחץ כאן