בואו ננפץ כמה מיתוסים ותפיסות שגויות לגבי חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית

Yigal Schneider - יולי 07, 2022

בתעשיית הדאטה סנטרים, בדומה לתעשיות אחריות, קיימים מגוון רחב של תפיסות מוטעות, מיתוסים ואמונות מקובלות. מאחר ומדובר בתעשייה שבה זמן דמימה (downtime), גם אם לזמן קצר, הוא קריטי, לעתים יש נטייה לחשיבה שמרנית וזהירה.

שילוב של טכנולוגיות משבשות כגון Machine Learning ואינטליגנציה מלאכותית, יחד עם המעבר לדור 5 בסלולר והתפוצצות המדיה בדמות סטרימינג של וידאו ב- 4K ו- 8K מאלצים את מתכנני ומנהלי חוות השרתים להתמודד עם אתגרים חדשים ולשנות את הדרך שבה הם מתכננים ומנהלים חוות שרתים.

פתרונות מודולריים מאפשרים בנייה של חוות שרתים חדשה בבנייה טרומית בכל גודל, עד רמת Hyper Scale, בתוך מספר חודשים במקום שנים, והרחבת המתקן בתוך חודשים ספורים. מעבר למהירות ההקמה וחסכון בעלויות, פתרונות מודולריים מתוכננים מראש ומגיעים בתצורה מוגדרת להתקנה קלה, ומאפשרים תגובה מהירה לצרכי התפתחות טכנולוגית, זמינות לכל עת ויעילות אנרגטית.

אולם עדיין יש מי שחוששים. בחינה מדוקדקת של הפרטים מנפצת כמה תפיסות שגויות. חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית – לא מה שחשבתם!

 

מיתוס 1 –  פתרון חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית הוא פתרון נישתי

נכון, חוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית אינן נפוצות. נתח השוק שלהן עדיין קטן, אולם לפי אנליסטים בתחום (451 Research), הנתח הזה רק ילך ויגדל.

ככל שהגידול בתחום הדאטה סנטרים נמשך וביתר שאת, מיקרו דטה-סנטרים אזוריים (Edge Data centers) וחוות אירוח (colocation) ממשיכים לגדול ולהתפתח, אנו נדרשים יותר ויותר לפתרונות המאפשרים אג'יליות ומדרגיות. פתרונות מודולריים עונים על הצורך הזה בכך שהם מאפשרים הקמה מהירה של חוות שרתים בינוניות וגדולות ממאות קילוואטים ועד עשרות מגה וואטים בחודשים ספורים במקום שנים, תוך חסכון משמעותי בעלויות ההקמה והתפעול.

מיתוס 2 – הקמת חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית יקרה יותר מבנייה רגילה

בניגוד להקמת חוות שרתים ייעודית בשיטה הקונבנציונאלית, שאורכת 3-5 שנים (במקרה הטוב), ושבה אנו נדרשים להתמודד עם אתגרים הכוללים תהליך בחירת ספקים, חוזים, רכש, ובעיקר בינוי ותהליכי גימור ארוכים, כמו גם השקעה ראשונית כבדה מעבר לנדרש בתשתיות ובבינוי, פתרונות מודולריים מאפשרים הקמה מהירה של חוות שרתים בינוניות וגדולות ממאות קילוואטים ועד עשרות מגה וואטים בחודשים ספורים במקום שנים, תוך חסכון משמעותי בעלויות ההקמה והתפעול.

אחד היתרונות המרכזיים של חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית הוא שהמתקן כולו נבנה ונבדק כמתקן שלם לצד המפעל, ואז מפורק למודולים לצורך המשלוח ומורכב מחדש באתר הלקוח. המתקן מתוכנן מראש ומגיע בתצורה מוגדרת מראש להתקנה קלה ומהירה. כל שעל הלקוח לעשות הוא להכין את התשתית (משטח וחיבורי חשמל ותקשורת).

זו הסיבה שבארה"ב, לדוגמא, העביר הקונגרס חוק הקובע שכל חוות השרתים של הממשלה הפדרלית יבנו בשיטה מודולרית, במטרה לחסוך בכספי משלם המיסים האמריקאי.

מיתוס 3 – חוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית פחות עמידות ו/או מאובטחות

חוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית הן אמנם ניידות, וניתן להעבירן בקלות יחסית למקום אחר, אולם אין לזה כל קשר לאבטחה פיזית או לחוסן של המתקן. כאשר מציידים את המתקן באותם אמצעי אבטחה פיזיים כמו במתקנים רגילים, המתקן מאובטח באותה המידה. למעשה, ניתן לטעון שחוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית מועדות פחות לכשלים מכיוון שהבדיקות הקריטיות וההסמכה המבצעית של חוות שרתים, נעשות עוד במפעל.

בחוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית מדובר בתכנון מוכח שנוסה כבר במתקנים קודמים. יש מתקנים מודולאריים שהוסמכו ל Tier 3 וניתן להשתמש בתכנון המקורי. התכן בדוק, האיכות וודאית, ולכן רמת הסיכון נמוכה מאוד.

מיתוס 4 – חוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית – לא מדובר רק בשטחי רצפה לבנה (whitespace)

חוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית מבוססת על טכנולוגיה גמישה שניתן להשתמש בה כדי גם כדי להרחיב מתקנים שנבנו באופן קונבנציונלי. לדוגמה, ניתן להוסיף מודולים בבנייה טרומית של מערכות חשמל (UPS) או קירור למתקן קיים שייתכן שיש בו מספיק שטח לבן, אך הוא מוגבל מבחינת ניצול אנרגיה או שרידות מערכות. דוגמה לטכנולוגיה כזו היא משפחת מוצרי Power Module של חברת Vertiv, המיועדת למתקנים חדשים או קיימים שבהם נדרשת פריסה מהירה ודרך זריזה וגמישה להגדלת חלוקת המתח במתקן.

מיתוס 5 – העיצוב של חוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית מכוער ואינו אסתטי

עיצובים של חוות שרתים מודולריות בבנייה טרומית ניתנים להחלה על כל מבנה, החל ממתקנים גדולים, שלא ניתן להבחין בשוני ביניהם לבין מתקנים בבנייה קונבנציונלית, ועד למתקני קצה קטנים שניתן לשלבם בבניין משרדים מעוצב להפליא.

לדומה, חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית בברצלונה – Cerdanyola del Vallès – של חברת T-Systems. מבחוץ, המתקן נראה בדיוק כמו בניין רגיל. זהו אחד מחוות השרתים המודולריות הגדולות ביותר של חברת T-Systems בספרד, עם 1.1MW בשלב ראשון מתוך 5MW בשלב הסופי. המתקן קיבל את פרס Data Center Market עבור הפרויקט החדשני ביותר בספרד, והוכר על ידי מכון Uptime על 99.98% זמינות.

 ראו להלן סרטון כיצד הותקנה חוות השרתים המודולרית באתר הלקוח בברצלונה

לסיכום:

היתרונות של חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית הם רבים:

  • פחות משנה לכניסת לקוחות (9 חודשים בממוצע מחתימת החוזה)
  • החזר השקעה מהיר
  • תכן בדוק, איכות וודאית
  • רמת סיכון נמוכה מאוד
  • ספק אחד לכל המתקן
  • יעילות אנרגטית גבוהה
  • שרידות (אופציה להסמכה ל- Tier3 או Tier4)
  • מודולריות מובנית. המתקן ניתן להגדלה באופן מודולרי תוך זמן קצר

 

למידע נוסף, מוזמנים לצפות בהקלטת הוובינר שקיימנו בנושא ובו הסברנו את עקרונות חוות השרתים המודולרית, מדוע יותר ויותר ממשלות וחברות גלובליות עוברות לשיטת תכנון ובנייה זו, והצגנו את מגוון הפתרונות המתקדמים הקיימים בשוק https://youtu.be/XyKBlex33xc

חוות שרתים מודולרית בבנייה טרומית היא הפתרון ללקוח המעוניין להקים במהירות חוות שרתים. לפרטים, צרו איתנו קשר במייל  info@schneider.co.il או טלפונית 09-8924444

אלכסנדר שניידר היא הנציגה הבלעדית של חברת Vertiv (Liebert) בישראל.