הכלכלה הדיגיטלית בנויה על Data Centers

Yigal Schneider - פברואר 10, 2019

שילוב של טכנולוגיות משבשות כגון Machine Learning ואינטליגנציה מלאכותית, יחד עם המעבר לדור 5 בסלולר והתפוצצות המדיה בדמות סטרימינג של וידאו ב- 4K ו- 8K מביאים לגל חדשנות בעולם הדטה סנטר, עת מתכננים ומפעילים נערכים לשינוי בדרך בה אנו מתכננים ומנהלים חוות שרתים.

היום נדון בקצרה ב- 5 המגמות הבולטות בעולם הדטה סנטר. נתמקד דווקא בהזדמנות שיש למנהלי חוות שרתים קיימות ואף ותיקות מאוד, להתייעל אנרגטית ולחסוך מיליוני שקלים בהוצאות השוטפות.

5 המגמות המובילות הן:

1. גידול במספר חוות ה- HYPERSCALE 

מספר חוות ה- HYPERSCALE (מעל 10MW עפ"י הגדרה אחת, אך כמה מהן בגודל של מאות מגה-וואט) הוכפל למעל 600 בחמש השנים האחרונות. 80% מהם בבעלות חברות גלובליות כגון: אמזון, פייסבוק, אינטל, גוגל ועלי-באבא, אך החדשנות שלהן זולגת אל שווקי חוות האירוח (Co-location) והאנטרפרייז.

2. שינוי בעולם רשתות התקשורת

התפוצצות הנתונים מביאה לשינוי חד בעולם רשתות התקשורת. התכנסות של לימוד מכונה (Machine Learning) לשלב האפקטיבי מתחילה במאות טרה-בייט של נתונים. במצב יציב, ML ידרוש אחסון ברמות PETABYTE. בשנת 2018, 50% מהמבואות במתגי התקשורת כבר הגיעו ל- 25 ועד 100 גיגה-ביט איתרנט. בשנת 2021 נראה כבר דומיננטיות של 200GE.

3. Edge Data Centers

גודל הדטה והדרישה ל- LATENCY (זמן שיהוי) נמוך, יביאו לצמיחה של קטגוריה חדשה של מיקרו דטה סנטרים שנקראים Edge Data Centers.

4. מעבר למצברי ליתיום יון 

בתשתית החשמל אנו רואים מעבר מהיר מתלות במצברי עופרת לגיבוי למצברי ליתיום יון שאורך חייהם כפול וטביעת הרגל שלהם קטנה ב 70%.

5. חיסכון ויעילות אנרגטית בתשתיות מיזוג האוויר

בתשתיות מיזוג האוויר אנו מזהים מגמה מתחזקת לחיסכון ויעילות אנרגטית. בישראל, ניתן להגיע ל- PUE (מדד ליעילות אנרגטית) של 1.2, דבר שלפני שנים ספורות נחשב לדמיוני.

בחוות שרתים קטנות שבהם נהוג לקרר באמצעות מיזוג אוויר בהתפשטות ישירה (קירור גז בפי העם) או באמצעות תשתיות הבניין, קל להבחין בחוסר יעילות אנרגטית משווע. באמצעות טכנולוגיה חדשנית של חברת Liebert הנקראת EconoPhase, ניתן לשדרג את מערכות החדר ולהגיע ליעילות אנרגטית של 1.2 PUE גם במישור החוף ולחסוך מאות אלפי שקלים בשנה ומיליוני שקלים לאורך חיי המתקן. 

EconoPhase היא מערכת חכמה אשר משתמשת בשילוב של אביזרים ותוכנה (רגשי טמפרטורה, לחץ ובקר עם אלגוריתם מיוחד) ומסוגלת באופן עצמאי לנתח נתונים שונים ולבחור אוטומטית משטר עבודה מיטבי בכל נקודת זמן. מחישובים שבוצעו ע"י חברת Liebert עבור אקלים ישראלי מוכיחים כי גם באקלים חם כמו שלנו ניתן להשיג חיסכון ניכר בהוצאות החשמל ובכך להוזיל את הוצאות השוטפות של תחזוקת מרכז מחשבים. 

למאמר המלא בנושא "כיצד מגיעים ל- PUE טוב יותר מ 1.2 בישראל?" לחצו כאן